Sunday, September 03, 2006

Deel 1 levensbeschouwing aan kinderen



Levensbeschouwing is de manier waarop je naar de wereld kijkt. De manier waarop wij de wereld zien, beïnvloedt ons gedrag en vormt de wereld. Als je jong bent neem je de gebruiken van je cultuur (bijvoorbeeld land en familie), automatisch over. Je kiest bewust of je bijvoorbeeld vegetarisch eet, of je wel of niet naar de kerk gaat. Ook deze keuzes maak je binnen het raamwerk, het kader wat gevormd is door de cultuur waarin je leeft. Dat is niet verkeerd, dat is inherent aan, het automatische gevolg van, een samenleving.

Veel mensen van allerlei leeftijden vragen zich af of het raamwerk (dat al scheuren vertoont) nog wel past om ons venster op de wereld. Is de samenleving die ons van het raamwerk voorziet, erop uit om het leven te ondersteunen in al haar facetten, of is ze maar aan een zijde gepolijst en onze blik op de wereld misvormd en onvolledig? Is het pad dat we met zijn allen volgen, een pad met een hart?

Omdat het geen kwaad kan om je raamwerk van een nieuw kleurtje te voorzien, of te kijken waarmee de scheuren gedicht kunnen worden, slijp ik wat andere facetten, die ik heb gevonden op mijn weg door het leven. Neem een kijkje en vorm je eigen beeld, laat je fantasie geprikkeld worden door de vele mogelijkheden die ons gegeven worden door allerlei culturen van alle tijden om met onszelf en de wereld om te gaan. Kinderen kunnen hun eigen intellectuele, morele, esthetische waarheden ontwikkelen door, en toetsen aan, de godsdienstige en filosofische leringen van de wereld. We zullen zien dat zelfs de wetenschap een duit in het zakje doet! Er zijn nieuwe ontdekkingen en oude leringen die erom schreeuwen geïntegreerd te worden in het onderwijs van onze kinderen en in ons leven.

Zodat de kinderen beseffen dat ze zelf de keuze hebben welke invloeden ze toelaten in hun leven, en leren onderscheiden door welke ze beïnvloedt worden, waar hun energie (aandacht) en tijd naar toe gaat en wat ze met hun leven willen doen. Het gaat er, mijn inziens, ook om de verschillende terreinen zoals milieu, religie, sociale samenhang, wetenschap en zelfs gezondheid, met elkaar te verbinden. Alles is opgedeeld en nog eens opgedeeld tot in de kleinst mogelijke deeltjes, we hebben de puzzel volledig ontleed. Nu gaan we hem weer in elkaar zetten!

Alles wat men uit boeken of van
zijn leraren kan leren is als een wagen .
Maar de wagen doet slechts dienst
zolang hij op de weg is.
Wie aan het eind van de weg komt
laat de wagen staan
en gaat te voet verder.
De veda’s

No comments: